mandag den 30. november 2009

Tjen penge hjemmefra i fritiden


En gang imellem hører vi, at nogle mennesker er blevet meget rige af at have solgt et website eller websted til Google eller en anden stor spiller inden for Internet virksomhed. Disse mennesker har opfundet eller udviklet et særligt koncept, som har vist sig at blive en stor succes - Ofte med et stort kommercielt potentiale yderligere. Kan almindelige mennesker også udvikle websteder, som i hvert fald kan blive så god en indtægt, at de kan leve af det? Svaret er ja – med tiden.

”Med tiden” er vigtig at tage med, for tiden spiller en vældig roller for succes på Internet. Det tager tid at etablere sig med et nyt website på Internet.

Der er ingen ’bliv rig på en uge’ programmer, der virker i praksis. Man er nødt til at investere en betydelig mængde energi i website udvikling, før chancen er der for, at det kommer til at give overskud.

Her er nogle gode råd og erfaringer om at tjene penge med websites på Internet.

Ved etableringen af et nyt websted er det vigtigt at vælge sin niche med omhu. Det skal både være en niche, som har et potentiale for at kunne give en ordentlig indtægt, og det skal være en niche, hvor man kan konkurrere med de milliarder af websider, der allerede er indekseret i Google og de andre søgemaskiner. Hvis ikke folk kan finde ens website, så er det hele forgæves.

I forhold til butikker og virksomheder i mursten, så har den lille mand gode muligheder for at etablere sig på Internet næsten uden nogen kapital. Det er et lovende potentiale, som nok kan sætte fantasien i sving. Et websted med succes handler mere om indhold end om design.

Et af verdens mest respekterede websteder er udviklet af danskeren Jakob Nielsen i Californien, og hans koncept og design er utroligt simpelt, og alligevel har han status af website guru.

Hele hemmeligheden bag de fleste websteder med succes er, at de skal tilbyde noget, som folk har brug for. Selvfølgelig går mange mennesker i dag på Internet for at kunne købe noget, men mange flere søgninger på nettet handler om, at folk leder efter informationer.

Er du selv meget fascineret at dyre armbåndsure, så får du næppe et websted til at køre godt, hvis du satser på at sælge ure som det første.

Andre mennesker, der drømmer om at komme til at eje et kostbart armbåndsur, vil derimod være interesseret i at få mere at vide om forskellige ure – hvad kan de? Hvor fantastisk nøjagtigt går de forskellige ure? Hvilken vanddybde kan de klare? Hvilke forskellige funktioner har de? Hvilke dyre materialer er disse mærkevare ure lavet af ? Og naturligvis, hvor seje ser urene ud, eller hvor smukke er de? Hvad koster ens udvalgte drømmeur i forskellige butikker? Hvilke kendte mennesker har det pågældende høj status ur? Osv. Osv.

Så en langt bedre indgang til at få succes med et website om højstatus ure vil være at planlægge det efter, at det simpelthen skal blive det bedste sted for folk at finde pålidelige kvalitetsinformationer om kostbare og eftertragtede ure. I forlængelse heraf kan man så begynde at kommercialisere sit websted om luksusure. Det er derfor, jeg har lagt vægt på, at det tager tid.

I stedet for selv at skulle stå for salg af luksusure, så vil det være langt nemmere at sende potentielle kunder til de steder, hvor man kan købe disse dyre ure. Så kostbare ure vil folk nemlig ikke være tilbøjelige at købe, bare fordi de ser det annonceret med en pris. De vil være helt sikre på, at der ikke er tale om billige kopiure, men om luksusmærkerne fra Svejts, eller hvor disse kostbare ure ellers produceres.

Kommercialiseringen af dit websted sker derfor nemmest ved, at du har Google annoncer (kaldet Adsense) og lignende annoncer, som automatisk tilpasses indholdet af dit websteds tema. Her får du en betaling pr. klik, som dine besøgende klikker på sådanne Adsense annoncer. Hvert klik er fra nogle få øre til flere kroner værd. Prisen bestemmes af nogle komplicerede markedsforhold. – Pas i øvrigt på, ikke selv at komme til at klikke på annoncer på dit websted, for så ryger du nemt ud af samarbejdet med Google.

Desuden kan du lave samarbejdsaftaler med forretninger, der gennem deres website ønsker at få kunder, der er i gang med en købsproces. Hermed bliver du en ’affiliate’ til den pågældende virksomhed. Det svarer lidt til at være en detailforretning med den vigtige forskel, at du ikke får ulejlighed med at skulle betjene kunden og gennemføre købet.

Strategien for et godt koncept til et nyt websted bliver altså:

1. Masser af godt indhold (som folk efterspørger)
2. Trafik til webstedet, især gennem søgemaskinerne med besøgende, der virkeligt er interesseret i indholdet.
3. At gøre folk interesserede i at købe noget (’preselling’)
4. At kommercialisere denne interesse gennem affiliate links og via annoncer, der passer til webstedets indhold og tema.

Denne strategi er udviklet til perfektion af Ken Evoy fra Site-Sell, se http://www.allemarketingtips.com/Site-build-it.html

Hvis du selv laver nogle anmeldelser af dine mærkevarer (lad os bare fortsætte med eksemplet med de dyre ure), så vil det være meget fint, hvis dine besøgende kan komme med deres kommentarer, og at disse vises på dit ur-vebsite. Dette vil både hjælpe dig til at få endnu mere nyttigt indhold på webstedet, og det vil opbygge en form for ejerskab fra disse besøgende til dit websted. Alt sammen nyttige redskaber i din fortsatte succes.

Ligeledes kan du begynde at skrive informative artikler om, hvordan man skal vælge de kostbare armbåndsure og gøre disse artikler tilgængelige på http://www.gratisartikler.com , hvorved du og dit websted med tiden bliver kendt som nogen, der har forstand på luksusure af forskellige svejtsiske fabrikater.

Hvor meget du med tiden kan komme til at tjene på dine anstrengelser, er det vanskeligt at sige noget om. Det handler ikke blot om, hvor dygtig du selv er, men om hvordan konkurrencesituationen udvikler sig. Men det vil være muligt skridt for skridt at opbygge en sund virksomhed, hvor den alene findes på Internet, og hvor alene det, at du efterhånden får mange besøgende, vil være betydeligt meget værd. Den kan eventuelt handles videre, når du kan dokumentere, at du har mange besøgende af den rette slags.

Det vigtigste vil være, at du følger punkt 1 til 4, og at du ikke giver op det første årstid eller 2. Ved at sætte dig ind i erfaringerne fra Ken Evoy se http://www.allemarketingtips.com/Site-build-it.html vil du være i de bedste hænder.

Og det kan i øvrigt stærkt anbefales også til enhver lille etableret virksomhed, der hermed vil kunne få en bedre omsætning ved at blive mere synlig på Internet. – Ja, faktisk kan overhale nogle af de fysisk store virksomheder ved at være tilstrækkeligt kyndig med at udnytte Internet.

Det er også muligt at købe færdige websteder, som så typiske findes i flere udgaver spredt rundt på nettet, se eksemplerne http://www.DiamondsDeligt.com , http://www.Fishing-Tips.net og http://www.boat-info.net , men generelt vil man få meget mere succes med at udvikle sit eget website fra grunden og først og fremmest producere original, nyttig tekst inden for en afgrænset niche.

Forfatter resurse box:- Søren Breiting har arbejdet med udvikling af websteder siden 1998. Hans mest besøgte websted er http://www.azFOTOS.com . På http://www.alleMarketingTips.com finder du flere tips om at få trafik til dit websted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar