Ved leasing skal man altid betale en sum ved aftalens indgåelse. Denne sum variere fra 20.000 til 50.000 kr. og man får ikke pengene retur ved aflevering af bilen. Udover dette beløb, betaler man så en fast månedlig ydelse i 24 eller 36 mdr, for derefter at levere bilen tilbage. I denne ydelse er der inkluderet et bestemt antal km pr. år serviceaftale, forsikring og evt. reperationer.
Fordelene er at man ikke skal tænke på ret meget. Forsikringen er inkluderet, service er inkluderet og nogle gange også en reperationsaftale. Endvidere skal man ikke selv sælge bilen, og have usikkerheden for hvor meget den er værd. Værditabet som man ofte ser på nye biler bærer man heller ikke selv.
Ulemoerne er at man betalen en indgangssum, samt leasing ydelse "leje" i en periode på 24 eller 36 mdr. Havde man lånt pengene og købt bilen skulle man ikke lægge denne ydelse, og ligeledes vil man kunne trække renteudgiften til lånet fra i skat. Endvidere skal du ikke aflevere bilen tilbage, hvis du køber den. Når man afleverer en leasing bil retur skal den afleveres i forsvarlig stand. Men er dette defineret godt nok? Man kan hurtigt komme til at dække små buler, stenslag i lakken, ridser mv, hvilket gør leasing endnu dyrere.
Man siger at det bedst kan betale sig at lease dyre biler, da de har det største værditab, og man derfor ikke mister lige så mange penge ved at lease som ved at købe.
Det er svært at sige om leasing er godt eller skidt. Du skal sætte dig ned og regne bilens kilometerpris ud i forhold til de omkostninger der er hhv. ved at lease og ved at købe.
Som hjælp kan du her sen en video om billeasing til private med FDM advokat Lennart Skov - Klik her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar