lørdag den 15. august 2009

Epidural smertebehandling

Epidural smertebehandling ved fødsler er meget effektive. Man kan få epidural smertebehandling allerede når veerne starter, og den kan køre indtil man er 10 cm åben og klar til at presse. Når pressetrangen kommer, kan man ikke længere have bedøvelsen, og man skal derfor selv klare smerterne ved at presse barnet ud.

Epidural smertebehandling kan klart anbefales hvis man er bange for at føde eller har en lav smerteterskel. Ved min kones fødsler fik hun begge gange Epidural smertebehandling og kroppen fik dermed ro til at arbejde, da min kone ikke modvirkder veerne, da de gjorde rigtig ondt på hende.

Epidural smertebehandling virker på den måde at man indsætter et kateter mellem to ryghvirvler. Dette kateter kan man så pumpe bedøvelse igennem, så længe fødslen varer. Det gør ikke ondt at få lagt en epidural blokade, men man bliver selvfølgelig bedøvet, og den nål der bruges til dette kan man godt mærke. Det er dog ingenting i forhold til de smarter man kan risikerer at opleve gennem fødselsforløbet.

Jeg vil anbefale dig at snakke med din jordemoder, som har en bedre viden omkring Epidural smertebehandling på det sygehus hvor du skal føde.

1 kommentar:

  1. Hvorfår ik allesamen får epidural, jeg spurte fllere gange og jeg fik ikke trels

    SvarSlet